تحولات منطقه

۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۴۶۲۴۴۳

«لو وجدت مومنا علی فاحشه لسترته بثوبی هذا - او قال بثوبه - فرفعه بیدیه جمیعا. ان التوبه فیما بین المومن و بین اللّه. اگر مومنی را بر کار زشتی بیابم او را با همین پارچه ای که روی لباسم پوشیده ام پنهان و مخفی می کنم.

این بنده کم حیا است!
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تبیان :

از گناه پرده پوشی کن!

علنی شدن گناه و زشتی های فردی یا اجتماعی، قبح نافرمانی خداوند را در نظر انسان می کاهد و موجب غفلت و سپس بی حیایی و پرده دری افراد جامعه می شود. بنابراین، برای داشتن سلامت روانی و جسمی در جامعه باید از اظهار و افشاء گناه و تجریّ و کوچک شمردن بدی ها پرهیز نمود، از حضرت علی علیه السلام نقل شده است که: «ایاک و المجاهره بالفجور، فانها من اشد الماثم. بپرهیز از علنی کردن و بی پردگی نسبت به ارتکاب گناه و هرزگی، چون آن براستی از سخت ترین گناهان است.»

براستی بنده وقتی گناه را مخفیانه انجام دهد، زیانش تنها به خودش می رسد، ولی وقتی آن را آشکارا به جا آورد و بر آن آشفته و پشیمان نگردد و بر او خشم و عتاب نشود، به همه زیان می رساند.

فاش کننده گناه، همچون گناهکار است!

حضرت امیر علیه السلام به پرده پوشی گناه و عدم افشای آن بسیار سفارش می نمودند، و افشای گناه را در ردیف انجام آن می دانستند: «لو وجدت مومنا علی فاحشه لسترته بثوبی هذا - او قال بثوبه - فرفعه بیدیه جمیعا. ان التوبه فیما بین المومن و بین اللّه.

آسان بودن ترک گناه، دلایل زیادی دارد، زیرا از یک سو ممکن است انسان پس از ارتکاب گناه توفیق توبه نیابد و از دنیا برود به خصوص اگر توبه را به تأخیر بیندازد آن گونه که سیره بسیاری از غافلان است.

اگر مومنی را بر کار زشتی بیابم او را با همین پارچه ای که روی لباسم پوشیده ام - یا فرمودند: با پارچه لباس خودش - پنهان و مخفی می کنم، و حضرت در این حال با هر دو دستشان آن پارچه را بلند کردند و فرمودند براستی توبه در چیزی است که بین مومن و بین خداوند است.» و فرموده اند: «مذیع الفاحشه کفاعلها. فاش و آشکار کننده کار وقیح و زشت، مانند انجام دهنده آن کار است.»

کوچک شمردن گناه!هرگز!

از دیدگاه روایات اسلامی یکی از بزرگترین گناهان آنست که انسان گناه خویش را کم و کوچک بشمارد و به آن مبادرت ورزد، امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند:«اعظم الذنوب عند اللّه ذنب صغر عند صاحبه. بزرگترین گناهان نزد خداوند، گناه و کار ناروایی است که پیش انجام دهنده آن کوچک شمرده شود.»

هم چنین فرموده اند:« ان اللّه سبحانه لیبغض الوقح المتجری علی المعاصی. بدرستی که خداوند سبحان دشمن می دارد آن گستاخی را که بر نافرمانی ها و انجام گناهان جسارت می ورزد.»

در روایات حتی از فکر و تصور گناه، که یک نوع اظهار ذهنی و جسارت و گستاخی در فکر است، منع شده است. به فرموده امام متقین علی علیه السلام: «من کثر فکره فی المعاصی، دعته الیها. کسی که زیاد در مورد گناهان اندیشه کند و آنها را در نظر آورد، عاقبت گناهان او را به سوی خود می خوانند.»

ترک گناه، آسانتر از توبه!

امام علی (علیه السلام) در نهج البلاغه به نکته مهمی در مورد ترک گناه و مقایسه آن با توبه از گناه اشاره کرده می فرماید: « تَرْکُ الذَّنْبِ أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِ التَّوبةِ ؛ترک گناه آسان تر از تقاضای توبه است» آسان بودن ترک گناه، دلایل زیادی دارد، زیرا از یک سو ممکن است انسان پس از ارتکاب گناه توفیق توبه نیابد و از دنیا برود به خصوص اگر توبه را به تأخیر بیندازد آن گونه که سیره بسیاری از غافلان است.

«اعظم الذنوب عند اللّه ذنب صغر عند صاحبه. بزرگترین گناهان نزد خداوند، گناه و کار ناروایی است که پیش انجام دهنده آن کوچک شمرده شود.»

از سوی دیگر توبه شرایط زیادی دارد از جمله: پشیمانیقطعی از گناه و تصمیم بر ترک در آینده، پرداخت حق الناس،  قضای عبادات و پرداختن و کفاره اگر عملی است که دارای قضا و کفاره بوده مانند ترک روزه واجب و جبران کردن خطاهای گذشته با اعمال صالح آینده، زیرا در قرآن مجید کرارا بعد از جمله «تابُوا» واژه «اَصْلَحُوا» ذکر شده است. از همه اینها گذشته گناه رسوباتی در روح انسان از خود بجای می گذارد که برطرف ساختن آن بسیار مشکل است.

حرف آخر

برای حفظ فطرت پاک الهی و حیای بندگی لازم است که اگر گناهی از ما سر زد، به دستور امامان معصوم علیهم السلام، به پرده پوشی و جبران فوری گناه با توبه، مبادرت ورزیم. در روایات آمده؛ فرشته نگاهبانی که در طرف راست انسان است، رئیس و مسلط بر فرشته سمت چپ است. وقتی که بنده، گناهی انجام دهد، فرشته سمت راست به فرشته سمت چپ می گوید: شتاب مکن و او را تا هفت ساعت مهلت بده. و چون آن هفت ساعت هم سپری شود و او هنوز طلب آمرزش و عفو نکرده باشد، به آن فرشته می گوید: عملش را ثبت کن که «چقدر این بنده حیائش کم است».

منابع: 
- نهج البلاغه، حکمت 170 
- غرر الحکم و دررالکلم، ج2 صص427، 299،501 ؛ ج6 ص 125؛ ج5 ص321 
- دعائم الاسلام، ج 2 ص 373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.